Kajsa konstaterar: Headline Animator

måndag 3 december 2012

"Syrien projektet". Sammanfattning:

Igår genomförde vi äntligen projektet 

"Musik för Syriens barn" 

...Och jag måste säga att det gick över förväntan! 
Visst, mer pengar hade inte skadat, och folk är väldigt snåla när det kommer till att hjälpa dem som har det svårt. En person sa t.om att "de får skylla sig själva när dem krigar där nere.." VA?? Hörde jag rätt..?! Ja.. Dem VUXNA kanske, men BARNEN är i alla avseenden ALLTID oskyldiga! 

De har inte bett om detta kriget, och de har verkligen inte startat det! I alla krig krävs det tyvärr offer, men när civila dör, och barn mister sina föräldrar och syskon, då är det dags att göra något!

Barn är barn tills den dagen de fyllt 18 år, och alla barn har "rätt till trygghet, värme, husrum, mat, medicner och sjukvård m.m."

Barnkonventionen paragraf 19 säger: 


"Varje barn har rätt att skyddas mot fysiskt eller psykiskt våld, övergrepp, vanvård eller utnyttjande av föräldrar eller annan som har hand om barnet."

Med andra ord.. 
Barn ska inte utsättas för varken fysiskt eller psykiskt våld och, ska alltid skyddas och ÄR ALLTID OSKYLDIGA!  
Dem psykiska aspekterna är egentligen de värsta. Tänk dig att se din mor och far skjutas till döds, eller ännu värre, inte ens veta om de lever eller är döda. Detta är något vi måste jobba emot, och se till att barnkonventionen efterlevs såväl som i Sverige men även runt om i världens alla hörn! 
Ett barn ska inte behöva känna rädsla över att dem själva eller deras föräldrar kanske skjuts ihjäl imorgon för att de går ut och köper mat e.tc..

Så vad kan vi göra..? Vi kan stå upp mot våldet! 

Och som Prinsessan Diana sa: 
"Perhaps we're too embarrassed to change or too frightened of the consequences of showing that we actually care. But why not risk it anyway? Begin Today. Carry out a random act of seemingly senseless kindness, with no expectation or reward or punishment. Safe in the knowledge that one day, someone somewhere might do the same for you..."

Kortfattat säger hon att vi ska börja idag med att göra något för någon annan utan att be om något tillbaka, men att vi en dag kanske får något tillbaka en dag ändå...

Så det är aldrig för sent att göra något för någon annan. 
Om man börjar varje dag med tanken: "Vad kan jag göra för att underlätta livet för dem som står mig nära idag, eller för någon annan. Och sen fortsätta med det mantrat under dagen så fort du ser att någon behöver hjälp, så mår inte bara dem bättre, utan den glädje och tacksamhet dem känner kommer automatiskt att smitta av sig på dig. 
Och.. 
Karman behöver vi ju inte ens diskutera ;).

Mary Kay levde alltid efter den "gyllene regeln" (den ska alla kunna så jag tänker inte ens citera den), och det är just vad vi alla bör göra.  


"En flod är skapad droppe för droppe..."

Med andra ord.. En liten handling kan göra stor skillnad om den utförs av många..

Rädda Barnen jobbar hela tiden för de barn som inte har det så bra som våra egna barn. 
De/Vi jobbar för att barnkonventionen efterlevs, och att alla barn behandlas lika och har en dräglig och lärorik tillvaro. Många säger att våra insatser inte gör någon skillnad, men gå in på Rädda Barnens hemsida och läs om alla dem barn som redan fått hjälp, och som vi tar emot hit till Sverige.
¨
Jag har mina åsikter om invandringen som alla andra...

Men.. Barn kan inte (och SKA inte) stå till svars för de beslut vuxna tar i något avseende

Ibland är det faktiskt vi vuxna som kan lära oss av våra barn, och inte tvärtom...


Nej nu avvek jag från min inledning helt och hållet..

Gårdagens insamling gick jätte bra! 
Vi fick in nästan 1700 kr och det tycker jag är helt ok med tanke på att de pengarna kommer kunna göra mycket för barnen i Syrien. Och jag råder er som inte är medlemmar än att bli det. Det kostar inte mycket, och det är bara en engångsavgift per år!
Eller om man vill kan man gå in på Rädda Barnens hemsida och bli månadsgivare om man hellre vill det!



Foto taget av: "Tess"



Pengarna går verkligen dit de ska. Speciellt de pengar vi samlade in igår. De var öronmärkta speciellt till Syriens barn. Annars hade jag aldrig dragit igång med projektet om inte jag blivit garanterad detta!



Vill även ge ett stort TACK till alla ni som hjälpte oss att göra detta möjligt! 
Inte minst Rädda barnen Arvika, Konsum Styckåsen, Tilde tryck, 
och Riksbyggen, Arvika! 
TACK!!! 
Och tack till min kära mamma som hjälpte oss hela dagen, och Annica och Arley (rädda barnen) och "min" egen eldsjäl ANNIKA som var drivande med mig i projektet! 

Och tack till Arvika Nyheters Jenny Willman som skrev om oss i tidningen!


Nästa år får vi se om jag orkar då det tog på kroppen och jag har mycket ont idag, men kan det bara hjälpa minst ett barn till ett bättre liv så har min insats varit värd all smärta i världen!

TACK!!



"Äkta medkänsla bygger på resonemanget att alla människor har en medfödd önskan att vara lyckliga och vill övervinna lidande, liksom jag själv vill...."

//Dalai Lama 



1 kommentar:

  1. Jag tycker det var riktigt bra jobbat av dig! Den som yttrade den där kommentaren kan inte empati alls. "Skylla sig själva"?? Barnen?? De har inte skapat omständigheterna de måste leva i. Synd att folk inte var mer givmilda. Om alla skulle ge så skulle det bara krävas en lite summa för att det skulle bli mycket.

    SvaraRadera